Een unicum in de geschiedenis van Free Record Shop: een verlies van 795.000
euro. Dat bleek uit de jaarrekening die het bedrijf bij de Kamer van
Koophandel deponeerde. Vorig jaar was er nog een winst van 2,7 miljoen euro.

Algemeen directeur Hans Breukhoven vertelt vanochtend in het FD dat de
invoering van een nieuw softwaresysteem voor een strop van 3 miljoen euro
heeft gezorgd. In de druktse periode van het jaar, in december vorig jaar,
liet het systeem het afweten. Dit zou daarmee een groot deel van het verlies
verklaren.

Free Record Shop is bezig met een grootschalige herstructurering waarbij
winkels en internet nauwer met elkaar worden verweven. Een nieuwe
uitstraling en een nieuw beeldmerk, met meer blauw, zijn onderdelen.
Bovendien is het hele assortiment zowel via internet als via de winkel te
krijgen.

Een andere belangrijke wijziging is het veel breder productportfolio, waarbij
de keten niet alleen wil profiteren van de verkopen van bestsellers, maar
ook van niche-producten. Een strategie die ook wel long tail wordt genoemd.
Tot nu toe focuste Free Record Shop zich vooral op de bestverkopende
producten. Het winkelbedrijf wil met de nieuwe strategie gaan concurreren
met bijvoorbeeld Bol.com en andere internetwinkels.

Deze omslag vergt vooral aan de achterkant grote veranderingen. Een
belangrijk onderdeel is een goed en nieuw softwaresysteem dat de complexere
bevoorrading van de winkels goed regelt. En juist hier ging het in het
afgelopen jaar fout. Het gevolg waren overvolle magazijnen en lege
winkelschappen. En dat kost geld.

Niet alles kon op het nieuwe softwaresysteem worden geschoven. Er zijn ook
andere, meer structurele problemen. Branchevreemde concurrenten zoals
Blokker en Kruidvat verkopen tegenwoordig ook cd's en dvd's. Ook dat drukt
op de winst, aldus Breukhoven.

Ook is de samenstelling van het assortiment sterk veranderd. Op bijvoorbeeld
gameconsoles zijn de marges een stuk lager dan op muziek. Met gevolgen voor
de winst. Maar Breukhoven heeft naar eigen zeggen niet veel keus. Games zijn
de belangrijkste groeimarkt. Een mindere marge neemt Free Record Shop maar
op de koop toe.

In de toekomst wil het concern nog sterker gaan inzetten op games. Zo
wil Breukhoven de van oorsprong Belgische keten Game Mania flink gaan
uitbreiden. Op dit moment zijn er zeven vestigingen. Dat moeten er meer dan
vijftig worden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl